To wczesna wiosna i późna jesień są okresami największej ilości zachorowań. Nie oznacza to, że kiedy indziej można lekceważyć ten problem. Zimą prawdopodobieństwo zachorowania na przeziębienie i grypę też jest duże. Sprzyjają temu: niskie temperatury, wiatr, opady. Warto zminimalizować to ryzyko.

Czas, kiedy trzeba się cieplej ubierać

Ważnym sprzymierzeńcem osoby chcącej zachować zdrowie jest ciepły ubiór. Trzeba ubierać się warstwowo. Ważne części wierzchniego ubioru to ocieplane buty, kurtka i dodatki. Dla każdego, dla kogo ważne jest, jak dbać o zdrowie zimą, konieczne są: czapka, szalik, rękawiczki. Trzeba dużej przezorności, pamiętania o tym, że nawet jeśli niezbyt sroga, to jednak jest zima. Może się wydawać, że ochrona głowy czy szyi są niepotrzebne, bo mrozu niemal nie ma. Jednak pogoda bywa wietrzna, a temperatury są niskie. Przewianie grozi chorobą. Buty muszą być nie tylko ciepłe, ale i nieprzemakalne.

Ciepłe posiłki i wartościowe jedzenie

Warto polubić ciepłe posiłki, by rozgrzewać ciało od środka. Więcej też należy pić ciepłego. O czymś ciepłym warto pamiętać przed wyjściem i zaraz po powrocie. Gdy się przemarznie i jest obawa, że pojawi się grypa, to trzeba działać szybko. Najlepiej wypić gorącą herbatę z miodem i położyć się do łóżka. Możliwe, że zachowa się zdrowie. Wzmocniony organizm może zwalczyć infekcję w zarodku.
By organizm był silny, konieczne jest zdrowe odżywianie. Trzeba jeść to, co wartościowe. Poza tym zimą warto jeść więcej miodu, warzyw kwaszonych, cebuli i wszystkiego, co ma dużo witaminy C. To jedzenie, które wzmacnia odporność. W codziennym menu powinny zagościć rozgrzewające przyprawy. By móc zachować zdrowie, trzeba też słuchać siebie. Jeśli pojawia się ochota np. na czosnek, to trzeba go zjeść. Możliwe, że zbliża się przeziębienie i organizm informuje, że czegoś mu potrzeba, by je zwalczyć.

Co jeszcze na wzmocnienie odporności?

Ryzyko zachorowań jest mniejsze, jeśli system immunologiczny jest sprawny i silny. Wśród metod na to, jak dbać o zdrowie zimą, jest to wszystko, co służy odporności. Potrzeba kilku godzin nieprzerwanego snu w nocy. Dostosowana do możliwości aktywność fizyczna to także sposób na dobre zdrowie. Warto nauczyć się relaksować, bo stres jest wrogiem odporności. Jednym z lepszych sposobów na relaks jest kąpiel w wannie. Przy okazji ciepła woda rozgrzeje organizm.
Gdy jest mróz, zwykle dba się o ciepły ubiór i odporność. Zwodnicza jest ciepła zima. Można wtedy zaniedbać troski o zdrowie. Jeden zimniejszy dzień, bardziej wietrzny i przeziębienie czy grypa są niemal pewne. Lepiej ich unikać, ucząc się mądrej troski o siebie.

Jak zachować zdrowie?